zaterdag 2 april 2011

Aardbeienacademie - les 1 grond en planten


Het is zaterdag 2 april. Prachtig weer voor de officiƫle opening van het aardbei-academisch jaar. Vandaag dus mijn aardbeienplantjes opgehaald bij professor Jan Robben in Oirschot. En zoals een eigenwijze student betaamd, niet alleen de adviezen van de hoogleraar opgevolgd, maar ook zelf wat gaan experimenteren. Ik zal mijn bevindingen hier regelmatig bijhouden, zodat ik gemakkelijker kennis en ervaringen kan uitwisselen met mijn medestudenten.

Ik heb drie rassen gekocht: Elsanta, Everest en Elie. De laatste twee zijn doordragers. Ik heb ze vandaag (2 april) direct in potten geplant. Een deel van de Elsanta's ga ik ook in de moestuin planten (rivierklei).




Ik heb als potgrond een mengsel gebruikt van tuinturf (doorvroren zwartveen) en 'potgrond speciaal' bestaande uit tuinturf, turfstrooisel, witte turf, bolsterveen en meststoffen. Dat mengsel zag er ongeveer hetzelfde uit als de grond die prof. Jan zelf gebruikte, dus ik hoop dat dat goed gaat.

Ik heb de helft van de potten bemest met Osmocote pillen (2 pillen per plant) volgens het advies van prof. Jan en de andere helft met 'Aardbeienmeststof' van Ecostyle. Dat is gedroogde organische mest met mycorrizhae-schimmels. Een klein, niet statistisch verantwoord experimentje. Kijken of de kunstmest het beter doet dan de organische mest.

Nu maar hopen dat de plantjes aanslaan!

3 opmerkingen:

  1. Tja en als de plantjes aanslaan willen wij natuurlijk weten welke het lekkerst zijn. Ik heb ook verschillende soorten, maar ben bij het planten het overzicht kwijtgeraakt, weet dus niet meer welke wat zijn. Hopelijk overleven ze het eerste academiejaar ;-). Greetz Caro

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, het is wel een academie Caro! Dus als je nu al het overzicht kwijt bent ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Joost, plaats a.u.b. eens een vervolg op je experiment.

    gr. Regina

    BeantwoordenVerwijderen